Ikea vine din America

May 6, 2007

Lasand la o parte fascinatia fata de USA nascuta dintr-o foame post-comunista pe care n-am resimtit-o, fiind mult prea mica, vine acel moment in viata unui blogger cand trebuie sa recunoasca cu mana pe inima ca-i place USA de moare.

Daca n-ai inchis scarbit(a) fereastra inca, bear with me the reasons… Unele argumentate, unele din burta.

New York.

Acum, nu-i lucru usor sa te indragostesti la 9 ani si sa te tina pana la 21, insa cu putina intretinere se poate face. Aveam 9 ani si m-am trezit in Manhattan la ora 5 PM. I feel in love.
De atunci ne-am mai revazut de 2 ori, eu mai tanara, el mai batran si mai intelept, la fel de charming insa.

N-am sa tin pledoaria NYC-ului, pentru ca-mi place atat de mult incat pot sa vorbesc ore si ore, insa ca sa rezum New York-ul are povesti si e grozav, e clasic, e alb, negru, galben, are stil fara sa tipe catre tine “AM STIL!”. E genial.

– Here’s another shocker: imi plac americanii.

Imi plac pentru ca de undeva, candva in copilaria lor nationala cineva le-a spus “Ask not what the country can do for you, but what you can do for your country” si chestia asta le-a fost tatuata in ADN. Sunt deformati genetic sa ia lucrurile in mainile lor si sa le faca sa functioneze.

Am vazut An Inconvenient Truth iar la sfarsitul filmului erau cateva tips-uri despre ce poti tu sa faci pentru a opri climate change-ul. Printre tips-uri scria sa-ti suni compania de electricitate si sa-i intrebi daca folosesc energie regenerabila iar daca nu folosesc sa-i intrebi de ce nu o fac. Am ramas traznita si am inteles de ce oamenii astia sunt foarte smecheri. Ei chiar isi suna compania de electricitate si chiar pun presiune pe politicienii lor si chiar isi asuma individual niste lucruri care noua(zic romani) ni s-ar parea prea mari pentru un om.

Sunt democrati to the very core si fac, in general, sa functioneze sistemul, asta pana nu-si foloseste Bush dreptul de veto, desigur. Pe el nu-l iubesc.
Genul asta de gandire, foarte do it yourself, foarte self made man a produs oameni care inspira generatii intregi, vezi Martin Luther King.

– Imi plac americanii pentru ca sunt specializati. Fiecare are o rotita pe care trebuie sa o invarta si sa fie cel mai bun la invartitul acelei rotite si doar a ei. Si, daca fiecare invarte bine rotita lui, in cor acum, sistemul functioneaza!

Nu sunt firi enciclopedice, bune la fotbal, politica si spartul semintelor. Sunt buni doar la spartul semintelor(de exemplu) insa stiu in ce sol creste floarea soarelui, in ce zone, in ce sezon, in a cata zi trebuie culeasa si cata sare se pune pe seminte cand se prajesc. Intelegi ce incerc sa demonstrez aici…

– Libertatea.
Francezii au inregistrat-o la OSIM, insa americanii au rafinat intelesul. De la libertate = independenta statala pana la libertate= sa mananc pe treptele bancilor de pe Wall Street la pranz, in Armani-ul meu de 3000$ si sa nu-mi pese ce s-ar putea crede, de la fereastra de unde privesc eu lumea americanii au copyright pe “liber”.

– Lovemarks.

Adica brand-uri atat de inradacinanate in constiinta unui grup/popor/generatii incat nu mai sunt percepute ca fiind comerciale ci au valente culturale.
Pentru ca au “inventat” Ford Mustangs, Harley Davidsons, Coca-Colas, Nikes, Converses, Gap, Apple(cu baby-lovemark iPod), Starbucks si lista ramane deschisa pentru orice lucru care-ti mai trece prin cap. Made in USA sau nu, they are, as it says on my iPod, designed in USA. Si cam atat conteaza.

Si-mi mai plac americanii pentru ca sunt patrioti. E o calitate grozava de-a lor.

Cam de asta USA in sine este un lovemark, iar titlul se explica simplu, pentru ca stiu si eu ca Ikea e suedeza, insa filosofia pe care isi bazeaza intreg business-ul, aceea de do-it-yourself, este pur americana.

6 Responses to “Ikea vine din America”

  1. prowler Says:

    la unele ai nimerit-o, la altele (mai ales ‘lovemarks’😛 ) o iei pe aratura😀

  2. blogdezi Says:

    pai nu le-am zis bine? Adica nu sunt alea lovemarks sau sua nu e lovemark?

  3. Bogdan Says:

    Buna Bianca..just vreau sa zic Congrats pt. articol: bine scris si mai ales bune observatii🙂 Spor!

  4. Iulian Says:

    Mie mi-a placut cum e scris doar ca o cam umplii de sange cu america ta. Daca am face toti ca tine, s-ar duce dracu Romania asta si asa plina de tigani. Mergeti fratilor toti acolo si nu va mai intoarceti. Nu e nevoie de oameni ca voi aici, care sa tanjiti dupa alte meleaguri, meleaguri furate.

  5. blogdezi Says:

    Iulian, nu te inversuna, am un post in care spun foarte clar de ce nu ma incadrez in categoria oamenilor care urasc Romania. Deci te invit sa citesti si sa te lamuresti https://blogdezi.wordpress.com/2007/04/08/hate-blog-last-log/

    Tot ce vroiam sa subliniez in acest post era faptul ca avem de invatat- si nu e nimic in neregula cu invatatul, iar sua are niste calitati incintestabile(din pct meu de vdr).
    Cat despre treaba cu tiganii, prefer sa nu ma bag intr-o astfel de discutie, tare mi-e ca nu vedem problema din acelasi unghi🙂


  6. […] noi nu e nimeni care sa inspire heirupismul ala american de care povesteam mai adineauri. Self-made men in Romania sunt pusi la pamani si priviti ca niste hoti pentru ca au reusit sa aiba […]


Leave a Reply

